Ötztálské Alpy 2007

Výstup na Wildspitze a další dva vrcholy přes 3000 m

místo

Cílem naší další cesty do hor se staly Otztalské Alpy. Vzhledem k dalším plánům (Mont Blanc) mělo jít zhruba o týdenní akci s hlavním cílem Wildspitze a následně rozchození a přivyknutí si na vyšší nadmořskou výšku. Počasí mělo být zpočátku výborné, potom pár dní zhoršení a pak zase hezky. Cestu autem jsme zvolili tak, abychom se vyhnuli koupi Rakouské dálniční známky. Přejet těchto asi 650 km nám trvalo kolem sedmi až osmi hodin. Auto je možno nechat na hlavním parkovišti ve Ventu za 4 euro/den nebo hned vedle něj za kostelíkem zadarmo (nebo teda alespoň po nás nikdo nic nechtěl).

Obsah

1. den - Wildspitze (3774)

vychod slunce na horach|1024|768|
Kreuzspitze|1024|768|
sedlo Miterrkarjoch|1024|768|
z Wildspitze|1024|768|

Z Ventu (1895) jsme se vydali pod lanovkou strmě stoupající cestou 919 k chatě Breslauer Hutte (2844). Až k mezistanici Hochvent (Stahlein) 2356 m je to zhruba hodina prudkého stoupání. Poté se sklon zmírňuje a po přetraverzování za ohyb kopce je už chata vidět. Výstup k ní je možný buď přímo a nebo přes vrchol Wildes Mannle (3023 m) my zvolili přímou cestu a po překonání závěrečného stoupání jsme si mohli vydechnout na terase Breslauer Hutte. Z Ventu až sem nám to trvalo dvě a čtvrt hodiny. Po krátkém odpočinku jsme se vydali podle ukazatele směrem k Wildspitzi. Cesta kamenným polem není zrovna moc příjemná, navíc plné batohy něco vážily, tak jsme se rozhodli, že věci nepotřebné k výstupu odložíme u malého jezírka asi čtvrt hodiny chůze od chaty. Je tu perfektní místo tak pro tři stany a my ho také ještě tento večer využili. Po odlehčení jsme pokračovali po mírně stoupající a velmi nezáživné kamenité cestě k potoku vytékajícím z ledovce a podél něj na ledovec Mitterkarferner. Po celou cestu se nad námi leskl vrcholový kříž Wildspitze, ale cesta k němu je ještě dlouhá. To že se jde po ledovci člověk pozná až po čase, kdy mezi kameny které ho pokrývají tu a tam vykoukne trocha ledu. Až doposud byla cesta pěkně značená, ale tady už začíná trochu loterie. Buď je možno postupovat po levé straně ledovce po kamenech a nebo nazout mačky (bez nich to nepříjemně klouže) a postupovat přímo středem ledovce přes několik trhlin (dobře viditelné). Důležité je dostat se ke kuloáru vedoucímu do sedla Mitterkarjoch (3470 m). Na jeho začátku je potřeba pravou stranou překonat příbřežní trhlinu a pomocí fixů přetraverzovat doleva k začátku ferátky vedoucí až do sedla. Právě překonání trhliny a traverz je asi nejtěžší částí celého výstupu a bez maček by to byl velký oříšek (fixní lano vedlo až od půlky a navíc padají kameny!!). Samotný, ocelovým lanem jištěný, výšvih do sedla už není problém. Od jezírka až sem nám to zabralo tři hodiny. Po překonání sedla se dostáváme do úplně jiného světa, až doposud nás obklopující kameny nahrazuje sníh a led. Navazujeme se na lano a nejprve sestupujeme kousek dolů k vyšlapané cestě. Po ní strměji do kopce přes několik trhlin až k pravé části dvojvrcholu Wildspitze (3774 m) a nakonec několik posledních desítek metrů po skále s ledem (pěkně to klouže) na vrchol s křížem. Podle průvodce má být o dva metry nižší než úzkým hřebínkem oddělený druhý vrchol, ale to se nám nějak nezdálo... Ze sedla na vrchol nám to zabralo asi hodinu a čtrvrt. Z vrcholu se nabízí nádherný pohled na celé Otztálské Alpy a nedaleký Ortler. Dolů k jezírku jsme sestoupili stejnou cestou (3 hod) a zde postavili stan.

Vent A
Wildspitze 3774
sestup po ledovci|1024|768|
sestup po ledovci

2. den - Urkunkolm (3134) a přechod na Hochjochhospiz

Breslauer hutte|1024|768|
na Urkunkolmu|1024|768|

Ráno jsme si sbalili jen to nejnutnější, vrátili se kousek po cestě k Breslauer hutte až k šipce označující cestu na Urkunkolm (3134 m). Výstup na něj trvá něco málo přes půl hodiny a nečiní žádné potíže. Vzhledem k blízkosti chaty je často chozený a cesta je pěkně vidět. Horší je to s pokračováním na Otztaler Urkund (3554 m) na který by měla cesta pokračovat, ale ta už zdaleka tak chozená není. Vzhledem k tomu, že jsme měli jiné plány jsme na ní nelezli, ale sešli k chatě (pitná voda je na záchodech v prvním patře) kde jsme zjistili počasí na další dny (nic moc) a vrátili se ke stanu. Ten jsme zabalili a vydali se dlouhým traverzem (cesta 919) směrem k Vernagthutte (2755 m). Cesta až k rozcestí pod ní nám trvala necelou hodinu a půl. Samotná není nijak záživná, jedině výhledy na celé údolí by mohly být pěkné, ale ty už nám zakrývala přibývající oblačnost. Kubčiho botu začala opouštět podrážka a předpověď mizerného počasí na další dny nás přiměla k pokračování k chatě Hochjochhospiz (2412). I nyní se jednalo o dlouhý traverz se závěrečným asi dvěstěmetrovým sestupem (celkem 1,5 hod). Naše poslední kroky už doprovázel déšť. Vzhledem k hrozící bouřce jsme přespali na chatě (8 euro/osoba/noc).

jezírko nad Breslauer Hutte A
traverz k Vernagthutte
typický obrázek cesty|1024|768|
typický obrázek cesty

3. den - Mittlere-Guslarspitze (3128) a zpět do Ventu.

souteska Rofenbache|1024|768|

Následující den se předpověď ještě zhoršila a tak jsme se rozhodli k návratu. Kubči to vzal přímo dolů, my jsme si ještě vylezli na vrcholek Mittlere-Guslarspitze (3128 m). Cesta vedla nejprve strmě nahoru (tudy jsme včera sestupovali k chatě), poté šikmo doleva kolem kopce a nakonec od rozcestníku vzhůru přes asi tři stupně až k pěknému vrcholovému kříži (jeden a třičtvrtě hodiny od chaty). Mysleli jsme si, že vzhledem k blízkosti chaty bude cesta hodně chozená, ale opak byl pravdou. Naštěstí je značení (ostatně jako v celých Otztálských Alpách) velmi dobré. Sestoupili jsme po stejné trase k chatě (nahoru a dolů to trvalo tři hodiny) a odtud po cestě Cyprian-Grandbichler-Weg přes Rofen (2011 m) do Ventu. Cesta je sice dlouhá, ale až na první část velice zajímavá. Prochází kolem uzounké soutěsky potoka Rofenbache a konečně je zde k vidění hezká alpská příroda (cesta sje často chozena samostatně jako procházka pro méně náročné turisty). Od chaty do Ventu nám to zabralo dvě a půl hodiny.

Hochjochhospiz A
poslední metry do Ventu|1024|768|
poslední metry do Ventu

Zhodnocení

Lze říci, že Otztálské Alpy jsou ideálním místem pro rozchození a aklimatizaci do nějakého vyššího pohoří. A i výborným místem pro nějaký vícedenní přechod, jenž se nám bohužel díky počasí realizovat nepovedl. Je zde spousta vrcholů přes tři tisíce metrů a lze si zde vyzkoušet všechny typy terénu. Samotný výstup na Wildspitze z Ventu je možný za jeden den, ale je to docela makačka a člověk si zde vyzkouší opravdu vše. Celé pohoří jako celek působí trochu smutně a mrtvolně, díky malému množství zeleně nad 2500 m.